Etusivu » Liikunta ja ravinto » Perusruoka ja treeni pitävät Uniikin iskussa
Inspiraatio

Perusruoka ja treeni pitävät Uniikin iskussa

Olen lähes koko ikäni harrastanut liikuntaa säännöllisesti syksystä kevääseen. Kuva: Sami Siilin / © Rähinä Records Oy

Räppäri Uniikki ei luota terveyden yläpidossa poppakonsteihin: treeneihin on päästävä säännöllisesti ja lautasella on oltava kunnollista ruokaa, mieluiten itse valmistettuna.

Artisti vastaa puhelimeen flunssaisen kuuloisena.

– Flunssa pääsi yllättämään. Nyt on otettava kaikki keinot käyttöön, että huominen keikka onnistuu, hän myöntää.

Poppakonsteihin Uniikki ei flunssanhoidossa usko.

– Tietyt perusjutut toimivat: täytyy levätä kunnolla, juoda kuumaa ja tankata vitamiineja, hän toteaa.

Uniikin kiireinen keikkakesä on ohi, mutta esiintymistahti on tiukka myös syksyllä. Sairauden täytyy olla todella kova ennen kuin hän lähtee perumaan keikkojaan:

– Olen tehnyt elämäni aikana ehkä noin tuhat keikkaa, mutta pois olen jäänyt sairauden takia vain neljä kertaa, hän toteaa.

Säännöllinen treeni pitää kunnossa

Uniikin hyvän kunnon taustalla on talvikausien säännöllinen treenaaminen.

– Olen lähes koko ikäni harrastanut liikuntaa säännöllisesti syksystä kevääseen. Tällä hetkellä käyn salilla ja lenkeillä, hän kertoo.

Vaikka kesän kiireisen keikkaputken keskellä on vaikea pitää treenirytmiä yllä, Uniikki pyrkii silti käymään salilla aina kun se on mahdollista, myös keikkamatkoilla.

– Kyllä se tien päälläkin onnistuu, monessa hotellissa on nykyään kuntosali, hän kertoo.

– Ja sen kyllä huomaa, jos ei vähään aikaan pääse treenaamaan. Saan treenaamisesta voimia, ja jos se jää väliin, tilanne alkaa näkyä pian jaksamisessa.

Energiaa Uniikki tarvitsee erityisesti esiintymisiinsä. 

– Harva tulee ajatelleeksi, että esiintyvän artistin keikka on myös fyysinen ja ennen kaikkea aerobinen suoritus. Tavallaan saan siinä aina yhden treenikerran lisää, naurahtaa Uniikki.

Rock-artistien keikkojen kuormittavuutta on tutkittu myös vakavassa mielessä.

– Apulannan jäseniltä mitattiin joitain vuosia sitten fyysiseen suorituskykyyn liittyvät arvot ennen ja jälkeen keikan. Tuloksista voitiin päätellä, että täysipainoisen keikan vetäminen vastaa kovatasoista aerobista treeniä.

Perusruoka kunniaan

Terveellinen ruokavalio kulkee Uniikilla käsi kädessä treenaamisen kanssa.

– Tosin siinä pätee sama kuin kuntoilussakin: kesäaikaan tulee annettua enemmän periksi mieliteoille, tulee syötyä epäsäännöllisesti ja huonompaa ruokaa. Talvella kokkaan pitkälti itse sen mitä syön.

Ja kun Uniikki menee keittiöön, hän ei kelpuuta eineksiä tai puolivalmisteita lautaselleen vaan valmistaa ruoat alusta pitäen itse.

– Suosikkiruokani, se mitä voisin syödä vaikka aina, on ihan tavalliset paistetut kalafileet. Isäni on innokas kalamies ja saan häneltä usein ahvenia tai kuhaa. Paistetut, vastapyydetyt kalat perunoiden ja salaatin kanssa – muuta ei tarvita, hän kertoo.

Ruokamaailman muotivillitykset eivät Uniikkia pahemmin kiinnosta, tosin vähägluteiininen ruokavalio on osoittautnut hänelle sopivaksi.

– Mottoni on säilyttää kohtuus kaikessa. Jokaisen on tutkittava henkilökohtisesti, millainen ruokavalio itselle parhaiten sopii ja tehdä sellaisia muutoksia elämään, jotka pystyy pitämään.

Ja joustava pitää olla. Jos tekee mieli syödä jäätelö, kyllä sen voi aina syödä, sanoo Uniikki.

Uniikin hyvinvointivinkit:

  • Älä tingi aamupalasta, syö se joka aamu!
  • Säännöllinen ateriarytmi estää turhan napostelun.
  • Jos mielesi tekee, nauti herkkuja, mutta palaa sen jälkeen päiväjärjestykseen.
  • Kun etsit treenauslajin josta nautit, jaksat tehdä sitä.
Next article