Etusivu » Hyvinvointi » Lauteilla kuntokin kohoaa
Kehonhuolto

Lauteilla kuntokin kohoaa

sauna
sauna
Kuva: Getty Images

Vanhan kansan – ja vähän nuoremmankin – suosiman hokeman mukaan taudit karkotetaan tervalla, viinalla ja saunalla. Kaksi ensimmäistä konstia lienee syytä unohtaa. Mutta saunalla terveysvaikutuksia saavutetaan, aivan tutkitustikin.

Näin on osoittanut kaksikin erityyppistä tutkimusta saunan terveysvaikutuksista.

Jo useita vuosia sitten käynnistyneessä väestötutkimuksessa selvityksen kohteina olivat sydän- ja sepelvaltimotautien riskitekijät. Runsaan 2 300 hengen (miehen) otannassa kartoitettiin elintapoja kuten ruokailu- ja liikuntatottumuksia ja alkoholin käyttöä. Samalla tiedusteltiin saunomistiheyttä.

Toinen, vuosina 2016-2017 tehty tutkimus paneutui ainoastaan saunomiseen ja sen aikana elimistössä tapahtuvien muutosten mittaukseen. Kokeellisessa tutkimuksessa oli mukana sata henkilöä, sekä miehiä että naisia.

Itä-Suomen yliopistolle tutkimukset toteuttanut kardiologi ja Keski-Suomen keskussairaalan kardiologian ylilääkäri Jari Laukkanen jakaa saunan myönteiset hyvinvointivaikutukset kahteen osaan. Jotka toki ovat toisiinsa yhteydessä.

– Esille nousi elimistöä rentouttava vaikutus. Luonnollisesti sillä on merkitystä verenpaineeseen: ihmisen rentoutuessa verenpaine alenee. Toinen puoli oli se, että saunominen myös kuormittaa sydän- ja verisuonielimistöä. Karkeasti voisi siis tavallaan ajatella, että tällainen treenaaminen – lainausmerkeissä – on hyväksi verisuonistolle ja muutenkin.

Saunomisen tervehdyttävät vaikutukset

Hieman yksinkertaistaen, kuntoilu lauteilla maltillisessa kuumuudessa saattaa olla jopa suositeltavampaa kuin ylenmääräinen ja yhtäkkinen ryntäily lenkkipolulle.

– Keski-ikäisellä kohderyhmällämme oli sykemittarit koko saunomisen ajan. Määritellyssä 80 asteen lämpötilassa pulssi nousi tasaisesti noin sataan kahteenkymmeneen, siis suositeltuun rasvanpolttolukemaan. Juoksemisen alussa syke kohoaa huomattavasti nopeammin, mutta liikkeelle kannattaa lähteä varoen, ohjeistaa Laukkanen.

Aivan tuulesta temmattu ei silti vaikuttaisi olevan uskomus saunomisen muutenkin tervehdyttävästä vaikutuksesta. Tutkija on kuitenkin äärimmäisen varovainen arvioissaan.

– Jonkin verran on löydettävissä viitteitä siitä, että saunominen saattaisi ehkäistä tulehduksia, ehkä flunssaakin. Mutta aivan viimeistä sanaa ei uskalla sanoa. Sen kyllä tutkimus osoitti, että enemmän saunomista on parempi terveydelle kuin vähemmän. Tarkkaa suositusta en osaa antaa, mutta useammin kuin kerran viikossa on hyvinvoinnin kannalta otollisempaa kuin silloin tällöin.

Next article